جشن روز جهانی عدالت اجتماعی امروز در 20 فوریه برای برجسته کردن اهمیت عدالت اجتماعی در سراسر جهان از جمله در پاکستان برگزار شد. به همین مناسبت، نمایندگان جهانی شرکت کننده در اجلاس سازمان ملل به این واقعیت جهانی پی بردند که توسعه اجتماعی و عدالت اجتماعی برای حفظ صلح در میان ملل ساکن در مناطق مختلف جهان ضروری است. در حالی که هدف توسعه اجتماعی و عدالت اجتماعی بدون اطمینان از فقدان قانون و نظم یا رعایت حقوق بشر، از جمله آزادی های اساسی، محقق نمی شود. من معتقدم که دستیابی به عدالت اجتماعی آرزویی است که انسان از قدیم الایام در سر می پروراند، این مفهومی اساسی از جامعه بشری است که مردمان صلح طلب قرن هاست که برای تحقق آن تلاش می کنند. اساساً پیشگیری از تبعیض، حاکمیت قانون و رفتار عادلانه با همه شهروندان از ارکان اصلی جامعه مبتنی بر عدالت اجتماعی است. به نظر من عدالت اجتماعی به توزیع عادلانه منابع، فرصت ها و امتیازات در جامعه به منظور رفع تبعیض ناشی از نابرابری در جامعه اشاره دارد. در تاریخ هند که پنج هزار سال قدمت دارد، مثال های متعددی وجود دارد که فقط پادشاه هانی مانند "چاندرا گوپتا مائوریا"، آشوکا اعظم و "پریثویراج چاوهان "از عدالت در حکومت استفاده کردند. در آن زمان رسم بود که اگر مردم به دلیل بیعدالتی ناراضی میشدند، پادشاه همسایه فرصت را غنیمت شمرده و برای حمله پیشروی میکرد. در حالی که سیستم قضایی به تدریج به دربار پادشاه می رسید، در دوران مغول، عدالت جهانگیر زمانی جلوهگر شد که پادشاه جهانگیر زنجیر عدالت را در بیرون کاخ سلطنتی خود نصب کرد و متعهد شد به شکایات تمامی کسانی که در جستجوی عدالت بودند، رسیدگی کند. هنگامی که امپراتوری بریتانیا کنترل هند را به دست گرفت، ایجاد یک سیستم قانونگذاری و قضایی برای تأمین عدالت برای مردم محلی را الویت قرار داد. قانون حمورابی یکی از قدیمی ترین قوانین حقوقی، اخلاقی و قانون اساسی در خاورمیانه در دوره بین النهرین باستان در عراق کنونی و مناطق اطراف آن محسوب می شود که شامل حمایت از ضعیفان و کشاندن جنایتکاران قدرتمند به عدالت برای حفظ عدالت اجتماعی بوده است. در مصر باستان نیز بر حقیقت، عدالت و اخلاق تأکید می شد تا عدالت اجتماعی را تضمین کنند. در جامعه مصر باستان، شواهدی وجود دارد که افراد مختلف بر اساس شایستگی، مناصب بالایی را اشغال می کردند. در یونان باستان و تمدن روم، آتن، پایتخت یونان امروزی، از نظر معرفی دموکراسی جایگاه برجسته ای دارد. در این دوره بسیاری از فیلسوفان از جمله ارسطو، سقراط، بقراط و افلاطون بر اهمیت مشارکت شهروندان و حقوق برابر در فرآیند تشکیل حکومت تاکید کردند. بسیاری از کلمات لاتینی که در آن دوران استفاده می شدند در پرونده های حقوقی و تصمیمات دادگاه ها در سراسر جهان در قرن بیست و یکم منعکس شده است.
به همین ترتیب، بررسی ادیان مختلف نشان میدهد که همگی بر یک ارزش مشترک تأکید دارند: حمایت از حقوق شهروندی همراه با حفظ عدالت اجتماعی. در هر دینی حمایت از ستمدیدگان و فداکاری در راه حق، فضیلت بزرگی است در هر دینی، اهمیت حمایت از فقرا، زنان، کودکان و گروه های آسیب پذیر شناخته شده است. این فرمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم هنوز هم چراغ راهنمای کسانی است که معتقد به برتری قانون در سراسر جهان هستند که اقوام باستانی جهان به دلیل داشتن دو قانون متفاوت برای قوی و ضعیف دچار نابودی شدند. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که ظهور و سقوط امپراتوری ها در تاریخ بشر مشروط به عدالت اجتماعی بوده است. در زمان حکومت یک حاکم عادل، یک دوره صلح و رفاه داخلی وجود داشت، در حالی که حکومت یک حاکم ظالم با ذلت و رسوایی مواجه می شد. امروزه اگر به تاریخ معاصر زمان حاضر نگاه کنیم، سقوط شوروی نیز به دلیل بی عدالتی اجتماعی رخ داد. در حالی که انگیزه دو جنگ جهانی بزرگ در قرن گذشته نیز بی عدالتی اجتماعی بود، حتی امروز نیز بسیاری از درگیری ها از جمله مسئله کشمیر و فلسطین به دلیل بی عدالتی اجتماعی حل نشده باقی مانده است. کسانی که در سرزمین فلسطین زندگی می کنند، به کیفر جنایت ضعف مبتلا هستند. روهینگیایی های فقیر که قرن هاست در میانمار زندگی می کنند، به دلیل محرومیت از حقوق شهروندی مجبورند از خاک خود دور باشند. در کشورهای مختلف جهان، گدازه ای در پاسخ به رژیم های وحشیانه در حال دمیدن است که می تواند هر لحظه منفجر شود و درگیری های جهانی را پیچیده تر کند. به همین دلیل است که امروزه در قرن بیست و یکم، بقای کل زمین به دلیل ظلم و خشونت توسط انسان ها با تهدیدهای جدی مواجه است. امروز روز جهانی عدالت اجتماعی هر انسانی را ملزم به رعایت عدالت و انصاف در رفتار خود می کند. به عنوان شهروند، مسئولیت اجتماعی ما حمایت از حق و حقیقت بدون تعصب است. ما باید به خاطر داشته باشیم که حمایت از یک جنایتکار قدرتمند برای منفعت دنیوی منجر به بی قراری درونی می شود و پروردگار نیز نعمت را از زندگی افراد بیوجدان سلب میکند. امروزه لازم است که قدرت های جهانی نقش رهبری خود را برای حل پایدار مناقشات جهانی ایفا کنند و جامعه بین المللی باید از منافع تجاری و اقتصادی خود فراتر رفته و از حقیقت حمایت کند. وگرنه دیری نمی پاید که شعله جنگ جهانی سوم بر اثر بی عدالتی اجتماعی شعله ور شود.[1]
تحلیل کارشناسی.
تحلیلگران معتقدند که دکتر رامش کومار وانکوانی یک سیاستمدار پاکستانی، رئیس شورای هندوهای پاکستان و از اعضای اقلیت مجلس ملی پاکستان است که نوشته های او درباره موضوعات مهم سیاسی و بین المللی همچنان در کانون توجه مطبوعات ملی قرار دارد. وی بدون تعصب مذهبی برای عدالت اجتماعی و در حمایت مردم مستضعف جهان صدا خود را بلند می کند. اظهارات وی کاملا سازنده و طبق قانون و منطق است. مقاله وی در زمان اعلام دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن شهر تاریخی و مقدس بیتالمقدس بهعنوان پایتخت اسرائیل، با عنوان "اورشلیم در چارچوب حقوق بینالملل" در مطبوعات ملی و بینالمللی منتشر شد. در این مقاله، اهمیت تاریخی بیتالمقدس برای مردم مظلوم فلسطین، مسئله حلوفصل مناقشه سرزمینهای اشغالی، ضرورت پایبندی به اصول عدالت در این زمینه و پیامدهای ناشی از عدم حل این بحران مورد بررسی قرار گرفته است[2].
منابع:
نظر شما